Salta ai contenuti. | Salta alla navigazione

Strumenti personali

GEOGRAPHY

Academic year and teacher
If you can't find the course description that you're looking for in the above list, please see the following instructions >>
Versione italiana
Academic year
2015/2016
Teacher
MASSIMO ROSSI
Credits
6
Didactic period
Secondo Semestre
SSD
M-GGR/01

Training objectives

The course is divided into two modules. The first, focusing on Geography and History of Cartography; the second has monographic character and will be dedicated to the deconstruction of the cartographic materials, their use in geo-historical research for study the landscape transformations, with particular attention to authors of the cartographic production in the Este Dukedom. The training objective is to stimulate critical thinking skills in reading maps understood as social outcomes of territorial processes.

Prerequisites

General knowledge of the problems studied by Historical geography and the History of Cartography.

Course programme

The course will explore the cartographic materials and their usefulness in geo-historical research for the study of landscape changes. The course will address some issues of geography Renaissance with a particular attention to the geographical interests of the Este court, and the relationship between geography and literature in the Orlando furioso by Ludovico Ariosto.
The course also includes visits to the archives that preserve cartographic materials analyzed during the course (Ariostea Library, State Archive of Ferrara). On this occasion, they will discuss the ways to search and cataloging of cartographic materials through the OPAC.
To mark the centenary of the First World War will be carried out a study on the relationship between geography and social persuasion.

Didactic methods

1) Lectures
2) Personal assistance to students
3) Visits to archives

Learning assessment procedures

The learning assessment will be performed by an oral examination of about 30 minutes. Will be proven knowledge on the topics coursework with particular attention to the level of critical thinking skills developed by the candidates, the ability to create connections between historical and social backgrounds and skills in critical reading and analysis of cartographic documents.

Reference texts

ALESSANDRA SPADA, Che cos’è una carta geografica, Carocci, Roma 2007;

JOHN BRIAN HARLEY, Testi e contesti nell’interpretazione delle mappe antiche, in The New Nature of Maps, The John Hopkins University Press, Baltimore and London 2001, pp. 33-49, traduzione in italiano a cura di Massimo Rossi [Materiale didattico];

JOHN BRIAN HARLEY, Silenzi e segreti. Le intenzioni segrete della cartografia nell’Europa della prima età moderna, in The New Nature of Maps, The John Hopkins University Press, Baltimore and London 2001, pp. 83-107, traduzione in italiano a cura di Massimo Rossi [Materiale didattico];

ANDREA CANTILE, Gli itinerari ed il Codex Vindobonensis 324, in Lineamenti di storia della cartografia italiana, vol. 1, Geoweb, Roma 2013, pp. 77-156 (escluse pp. 102-104, capitolo 3.2.1; escluse pp. 106-108, capitoli 3.2.3, 3.2.4; escluse pp. 113-130, capitoli 3.3, 3.3.1, 3.3.2, 3.3.3, 3.4, 3.4.1, 3.4.2; escluse pp. 147-150 e 154-156, capitoli 3.7.1, 3.8, 3.9) [Materiale didattico];

ANDREA CANTILE, Il Rinascimento cartografico italiano e i suoi sviluppi, in Lineamenti di storia della cartografia italiana, vol. 1, Geoweb, Roma 2013, pp. 169-187 [Materiale didattico];

MASSIMO DONATTINI, Cultura geografica ferrarese del Rinascimento, in ADRIANO PROSPERI (a cura di), Storia di Ferrara, vol. VI, Il Rinascimento. Situazioni e personaggi, Corbo, Ferrara 2000, pp. 407-458 [Materiale didattico];

MASSIMO ROSSI, Riflessioni sul “Teatro cartografico” di Marco Antonio Pasi, in Delizie in Villa. Il giardino rinascimentale e i suoi committenti, a cura di Gianni Venturi e Francesco Ceccarelli, Leo S. Olschki Editore, Firenze 2008, pp. 115-130 [Materiale didattico];

MASSIMO ROSSI, La geografia del Furioso. Sul sapere geo-cartografico alla corte estense, in PAOLO TROVATO, MICHELE Bordin, Lucrezia Borgia storia e mito, Leo S. Olschki, Firenze 2006, pp. 97-138 [Materiale didattico];

MASSIMO ROSSI, Cartografia, conoscenza e potere. Il ritrovamento della Corographia dello Stato di Ferrara manoscritta di Giovan Battista Aleotti, in Giovan Battista Aleotti e l'architettura, a cura di Francesco Ceccarelli, Costanza Cavicchi, Rossana Torlontano, Diabasis, Reggio Emilia, 2003, pp. 169-178 [Materiale didattico];

MASSIMO ROSSI, Il contributo della cartografia storica per lo studio del paesaggio ferrarese nell'epoca del Tasso, in Torquato Tasso e la cultura estense, a cura di Gianni Venturi, vol. 2, Olschki, Firenze 1999, pp. 829-841 [Materiale didattico];

DAVID WOODWARD, Fruitori e destinatari, in Cartografia a stampa nell’Italia del Rinascimento, a cura di Emanuela Casti, Edizioni Sylvestre Bonnard, Milano 2002, pp. 99-130 [Materiale didattico];

MASSIMO ROSSI, Atlante della nostra guerra. Geografia e cartografia della persuasione, “Geostorie” 2015 (in corso di pubblicazione) [Materiale didattico].

There are no additional texts for students who do not attend the course