FRENCH LITERATURE II

Academic year and teacher
If you can't find the course description that you're looking for in the above list, please see the following instructions >>
Versione italiana
Academic year
2016/2017
Teacher
ISABELLA LIBERTA' MATTAZZI
Credits
9
Didactic period
Secondo Semestre
SSD
L-LIN/03

Training objectives

The objectives of the course are: acquisition of the ability to read complex texts; achievement of an adequate knowledge of basic notions of literary texts and the ability to critique the texts both within and across disciplines.

Prerequisites

Knowledge of French at B2 level is required.

Course programme

Modelli del Fantastico:
Il corso si propone di analizzare alcuni aspetti della letteratura di carattere fantastico all'interno della produzione letteraria francese degli ultimi tre secoli.
Il corso si articolerà in una prima parte teorica in cui verranno presi in esame testi e autori fondativi per quanto riguarda la definizione e la descrizione del genere Fantastico (Todorov, Caillois, Castex, Bessière...), e in una seconda parte più strettamente letteraria in cui verranno analizzati testi emblematici del genere fantastico nella narrativa francese tra Sette e Novecento

Didactic methods

Lectures (with AV material support including films and photographs).
The lectures will require active participation from the students.

Learning assessment procedures

A student’s acquired knowledge will be verified by evaluating an adequate knowledge of the basic concepts and the acquisition of a capacity to critique the studied themes on the basis of the specific discipline [L-LIN 03], within the wider area [10/H1] which is dedicated to French literature, including interdisciplinary relationships with areas of visual culture and European literature.
Theoretical knowledge will be evaluated by asking questions on the subject matter and the themes of the course, so that the student can be evaluated for both synchronic and diachronic aspects.
There will be a 4 hour written exam (for those students who attend classes) with 4 questions (2 regarding critique and 2 on the texts), or, alternatively, an oral exam (for both students who attend, and those who do not.)

Reference texts

Programma frequentanti

1. Testi critici

- S.Freud "Il perturbante" (qualsiasi edizione italiana)

- T.Todorov "La letteraura fantastica" (qualsiasi edizione italiana)

-I. Mattazzi, "Il labirinto cannibale. Viaggio nel Manoscritto trovato a Saragozza di Jean Potocki" (Milano, Acripelago)



2. Testi letterari:

- ETA Hoffmann, Il mago della sabbia

- J. Cazotte, Le diable amoureux (qualsiasi ed francese)

- J. Potocki "Le Manuscrit trouvé à Saragosse" versione del 1804, GF Flammarion, 2009 (si raccomanda di usare solo questa edizione)

- A. Breton, Nadja, Gallimard (testo in aggiunta per il corso da 45 ore)

Programma non frequentanti:

- S.Freud "Il perturbante" (qualsiasi edizione italiana)

- F. Orlando, "Statuti del soprannaturale nella narrativa" in Il romanzo, vol. I, a cura di Franco Moretti,Torino, Einaudi, 2001, pp. 195–226.

- T.Todorov "La letteraura fantastica" (qualsiasi edizione italiana)

- R. Caillois, Au coeur du fantastique, Seuil

-R.Ceserani, Il fantastico, Il Mulino, 1996

-I. Mattazzi, "Il labirinto cannibale. Viaggio nel Manoscritto trovato a Saragozza di Jean Potocki" (Milano, Arcipelago)

2. Testi letterari:

- J. Cazotte, Le diable amoureux (qualsiasi ed francese)

-ETA Hoffmann, il mago della sabbia

- J. Potocki "Le Manuscrit trouvé à Saragosse" versione del 1804, GF Flammarion, 2009 (si raccomanda di usare solo questa edizione)

- G. de Maupassant, Contes fantastiques (qualsiasi ed francese)

- A. Breton, Nadja, Gallimard